Opracowała Małgorzata Toporkiewicz Publiczne Przedszkole nr 14 w Tarnowie
Temat kompleksowy: Moja mama
Temat zajęcia: Rodzina Ani – składanie obrazka z części
Cele ogólne:
kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie komunikatywnej funkcji języka nabywanie umiejętności czytania
Cele szczegółowe:
poznawcze:
dostrzeganie wkładu wszystkich członków rodziny w codzienne prace domowe
kształcące:
kształtowanie umiejętności wypowiadania się, poprawne budowanie zdań, dzielenia się przeżyciami rozwijanie wrażliwości słuchowej doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej wyrabianie koordynacji wzrokowo – ruchowej
wychowawcze:
motywowanie do samodzielnego czytania wzmacnianie poczucia własnej wartości, więzi z rodziną przestrzeganie zawartych umów
Pomoce dydaktyczne:
wizytówki z imionami dzieci, obrazek do składania, taśma z nagraniem, magnetofon, etykiety podklejone taśmą, wędka z magnezem, napisy, „Kalendarz muzyczny” str. 34 – piosenka „Pomogę mamusi"
Przebieg:
1.Wprowadzenie:
Zapraszam dzieci chętne do udziału w zajęciach za pomocą pozytywki. Dzieci znają ten zwyczaj rozpoczynania zajęć, odkładają zabawki. Stają pod swoimi imionami umieszczonymi na tablicy – sprawdzamy, kto już jest gotowy do zabawy. Dzieci głośno wypowiadają swoje imiona koledzy sprawdzają czy prawidłowo odnaleźli imię.
Cele operacyjne:
potrafi przestrzegać zawartych umów potrafi odnaleźć zapis swojego imienia i go odczytać
2.Ćwiczenie słuchowe:
Słuchanie nagrania z kasety. (odkurzacz, robot kuchenny, szum wody z kranu, fragment audycji telewizyjnej) Co usłyszeliście ? Dzieci odgadują co usłyszały i skąd mogą pochodzić te dźwięki. Kojarzą je z domem.
Cele operacyjne:
umie dostrzegać i różnicować dźwięki w otoczeniu
3.Rozmowa:
O czym myślicie, gdy słyszycie słowo dom? (budynek, blok, domek) Z czym słowo dom jeszcze wam się kojarzy? (mama , tata, zabawki, łóżko, pies, pokój, brat , siostra, taki duży blok,) Kto dla was jest najważniejszy w domu? (mama, tata) Jak można nazwać was i rodziców siostrę i brata, co razem tworzycie? Należy dać możliwość wypowiadania się wszystkim dzieciom, tak by swobodnie wyraziły swoje przeżycia. Pomagam budować poprawne zdania.
Cele operacyjne:
potrafi wypowiadać się na określony temat potrafi przekazać swoje uczucia, skojarzenia związane z własna rodziną
4.Składanie obrazka z części:
Każde z dzieci ma fragment obrazka, który układamy na tablicy. Chętne dziecko opowiada co się dzieje na obrazku. Określamy czynności wykonywane przez domowników. (Tato nalewa wody do miski psa. Dziewczynka myje naczynia w kuchni. Mama odkurza dywan. itp.)
Cele operacyjne:
dostrzega podobieństwa i różnice, wypowiada się w formie zdaniowej
5.Zabawa w nazywanie świata:
Z dywanu dzieci zabierają napisy. Jeżeli potrafią odczytać przypinają we właściwym miejscu sali lub umieszczają na obrazku. (zestaw wyrazów obejmuje nazwy rzeczy znajdujących się na sali i na obrazku np. stół, zabawki, i tylko na obrazku mama, tata,)
Cele operacyjne:
potrafi rozpoznać napis i rozumie jego treść wytrwale dąży do rozwiązania problemu umie współdziałać z kolegami
6.Zabawa w rybaka
Na cienkich kartkach papieru z wpiętym spinaczem znajdują się wyrazy. Za pomocą wędki z magnesem dzieci wyławiają karteczki mogą je zachować wtedy, gdy potrafią je przeczytać jeśli nie musza wrzucić rybkę do stawu. Gra trwa do wyczerpania napisów – zwycięża ten kto ma najwięcej napisów – zestaw wyrazów ten sam co poprzednio). Wszystkich nagradzamy brawami.
Cele operacyjne:
czerpie radość w zabawie z umiejętności czytania doskonali umiejętność rozpoznawania liter
7.Zakończenie
Każdy z was ma wspaniałą rodzinę, a mieszkają we wspólnym domu należy sobie nawzajem pomagać. Jak możemy pomóc mamie przypomni nam piosenka. „Pomogę mamusi”
Cele operacyjne:
potrafi odprężyć się przy śpiewaniu, regulują oddech, czują się związane uczuciowo ze swoją rodziną
Uwaga:
Napisy i obrazek pozostają do dyspozycji dzieci. Na prośbę dzieci wykonuję inne podpisy lub chętne dzieci stemplują podpisy. |